כיצד ניתן למנוע השמנת ילדים?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

השמנה אצל ילדים לא מתחילה ונגמרת בביטחון עצמי ירוד וחוסר השלמה עם המראה החיצוני, השמנה עם ילדים במקרים מסוימים יכולה אף לפגום באיכות החיים של הילד ואף לפגוע בבריאותו. בכתבה זו נבין מה היא בעצם השמנה ונלמד דרכים לזהות ולטפל בה כבר מהשלבים הראשונים.

מדובר במגמה העולה בכל העולם המערבי

אם חשבתם שסיפור ההשמנה הוא סיפור פרטי שלכם, הרי לכם שאתם טועים. למעשה, כאשר אנו מסתכלים על העולם המערבי אנו רואים עליה של למעלה מ – 150% בשני העשורים האחרונים.

השמנה היא לא רק סיפורם של ילדים הסובלים מבעיות ביטחון עצמי ירוד וחוסר השלמה עם המראה החיצוני היא סיפור של תפריט תזונה לוקה בחסר יחד עם מזונות עתירים בשומן ופחמימות, חוסר פעילות גופנית לתקופה ממושכת ובעיות בריאותיות נלוות יחד עם הזמן.

השמנה אצל ילדים – אפשר גם אחרת

כאשר אנחנו מדברים על השמנה אצל ילדים אנו לרוב מדברים על חוסר בהקניית הרגלי אכילה בריאים. כמובן שגם לגנטיקה וחוסר פעילות גופנית יש פה חלק נרחב מאוד, אך במקרה הזה נדבר על המרכיב העיקרי לכל דיאטה – תזונה.

על מה עלינו לשים לב באכילה של הילדים שלנו?

זה הזמן להיפרד מכל הג'אנק – אין ספק שמדובר לא רק בתחביב של ילדים, אלא גם של מבוגרים. כולנו אוהבים ג'אנק, אם אפשר בכל שעות היום בבקשה. עם זאת, כאשר אנחנו מדברים על מזון מהיר אנו מדברים על שם נרדף לכמויות מטורפות של שמן וערכים תזונתיים משמינים ולא בריאים.

מינון נכון בחטיפים – אין ילד שלא אוהב חטיפים, למעשה אם תשאלו את מרבית הילדים הם יסכימו שיש להם קיבה נוספת לחטיפים. אנו לא אומרים להפסיק עם החטיפים לגמרי אף שרצוי, אך להגביל באופן דרסטי את מינון החטיפים בבית ואת הנגישות אל החטיפים. מרגישים שהילד לא שולט בעצמו? שימו את החטיפים במקום בו הילד לא יוכל להגיע אליהם.

הקפידו על ארוחות מסודרות – כאשר אנחנו אוכלים בצורה לא מסודרת אנו יוצרים בלאגן אטומי, הילד אוכל בכל רגע נתון ואין לו אינדיקציה למתי הוא זמן של אוכל. צרו הרגלים נכונים ודאגו לאכול יחד עם הילד ארוחות מסודרות במהלך היום, ארוחות אלו יספקו לו אנרגיה למהלך היום.

בנו לו"ז מסודר לילד – זה הזמן להודות על האמת, לרוב אנחנו אוכלים משעמום. כמה פעמים ניגשתם אל המקרר משעמום ולא מרעב? אוכל גורם לנו להעביר את הזמן בצורה טובה יותר. אנו ממליצים לבנות יחד עם הילד לו"ז מסודר, בו יש שעות מסודרות לאוכל, לימודים, תנועות נוער, שיעורי בית ומחשב. כל אלו יכניסו אותו אל תוך לוז בו השעמום והאוכל הם לא המוטיב העיקרי.

אי אפשר לוותר על פעילות ספורטיבית

תזונה היא אחד המרכיבים העיקריים במניעת השמנה ובירידה במשקל בקרב ילדים הנמצאים בקבוצה זו. עם זאת, לא מדובר בפתרון קסם ובפתרון היחיד – אנו ממליצים ואף מפצירים בכם לגרום לילד לעשות מעט פעילות גופנית.

אתם תופסים את הראש ולא ממש מצליחים להבין איך אתם מצליחים לגרום לו לבצע פעילות גופנית, אז הנה כמה אפשרויות נחמדות:

תנועת נוער – שליחת הילד לתנועת נוער תגרום לו להוציא אנרגיה יותר ממה שהיה מוציא אם היה יושב אל מול המחשב או הטלויזיה, כמו כן גם תחזק את הקשרים החברתיים שלו ויכולותיו החברתיים. אפשר להרוויח גם פעמיים.

חוג ספורט – זה יכול להיות כל חוג, הילד אוהב כדורגל? שלחו אותו לחוג כדורגל, כדורסל לחוג כדורסל, טניס…. נראה לי שהבנתם את הקונספט.

הליכות משפחתיות בחוץ – חלק מהילדים שמים לב שמפצירים בהם לצאת החוצה, אחת התשובות השכיחות היא פשוט להתעלם מכל ההצעות האלו ולהמשיך בשלהם. תוכלו לגרום לפעילות ספורטיבית בצורה אלגנטית תוך כדי הליכה משפחתית בחוץ.

התייעצו עם תזונאי/ת

כל גוף מגיב אחרת, אנו ממליצים לפני כל פעולה הקשורה לתזונה או לפעילות גופנית של הילד שלכם להיפגש אצל תזונאית. תזונאית תבדוק את הילד, את מצבו הבריאותי ותדע להתאים עבורו את התפריט הטוב ביותר תוך כדי עזרה בבניית הרגלי אכילה נכונים. כמו כן תתן לכם עצות וטיפים לפעילויות גופניות אפשריות.

דוקטור אחד

דוקטור אחד

יש הרבה מאוד דברים מעניינים קורים בעולם הבריאות אבל לא כולם מוכנים לגלות, ולכן אני כאן, סתם דוקטור אחד שרוצה לעזור לכם להבין טוב יותר על עולם הבריאות והסביבה, תגלו כמה דברים חדשים.