הקשר בין טיפול בבעל חיים לבריאות הנפש

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

כולנו חווים בכל פעם שינויים המתרחשים בחיינו, בין אם מדובר על שינויים חיוביים או שליליים, כאשר סוג ועוצמת התגובה לשינויים הללו משתנה מאדם לאדם על פי שלל מאפיינים כמו אופי, ביטחון, איפוק, רגשנות ועוד שלל רגשות ותגובות אחרות. עבור אנשים הסובלים מבעיות נפשיות כמו חרדה, פוסט טראומה, הפרעו קשב וריכוז, דיכאון ועוד תסמינים אחרים המשפיעים על הנפש והרווחה של האדם מבחינה התנהגותית, קוגניטיבית או רגשית חוויות רבות כאלו עשויות להתפרש אצלם בצורה שונה ואף קיצונית – עד כדי הפעלת הטריגר שמעורר את ההתקפים המאנים מהם הינם סובלים.

במקרים כאלו הסובלים מהפרעות ובעיות נפשיות זקוקים לתמיכה צמודה כדי להתגבר על הקושי, ולרוב לצרוך תרופות כימיות שיאזנו את מצבי הרוח וההתקפים הנפשיים. פתרונות אלו נחשבים כאמצעי טיפול נורמטיביים המותאמים לכל מטופל בהתאם למצבו ובריאותו הנפשית, אף כיום הרבה מאוד מטופלים מצליחים להתגבר על הקשיים הנפשיים השונים שפוקדים אותם באמצעות שיטת טיפול בבעל חיים.

מהו טיפול בבעלי חיים?

מדובר על שיטת טיפול בתחום הפסיכותרפיה הנעזרת בגורם שלישי למטרת הטיפול, שהינו בעל חיים המלווה ותומך במטופל לכל אורך תהליך הטיפול. בשונה מתהליך טיפול פסיכותרפי רגיל בו המטופל יוצר אינטראקציה ישירה עם המטפל, בתהליך הטיפול עם בעלי חיים הקשר הטיפולי הוא בין המטופל לבעל החיים כאשר המטפל הוא זה המתווך בין שניהם ומנתב את יעדי ומטרות הטיפול בהתאם.

באמצעות טיפול באמצעות בעל חיים, המטופל מתנסה בדברים חדשים וחוויות אחרות וכך מצליח לרכוש מיומנויות שונות בדרך מהנה ומעניינת שאותן הוא יוכל ליישם בכל זמן נתון.

כיצד טיפול בבעלי חיים מסייע לבריאות הנפש?

רגשי האמפטיה שמטופלים חשים לבעלי החיים מסייעים לתהליך הטיפולי, גם כאשר מדובר על מטופלים הסובלים מבעיות נפשיות והתקפים מאנים שגורמים להם לאבד קשר ואחיזה במציאות. כיוון שבעלי חיים הם ביסודם לא שיפוטיים ומקבלים כל אדם כפי שהוא, על אף מגבלותיו השונות, החיבור שנוצר בינם לבין מטופלים הסובלים מחרדה, דיכאון, קשב וריכוז וכו' הוא מוצלח ויעיל תמיד.

הודות לכך, במהלך הטיפול באמצעות בעלי חיים ניתן להשיג שלל מטרות טיפוליות במישורים שונים כמו יצירת קשר ויחסי קירבה, השתחררות מפחדים, הצלחה עם התמודדות רגשית ועוד מטרות נוספות הקשורות לתחום הרגשי. גם בתחום החברתי טיפול בעזרת בעלי חיים מניב את הצלחה ביעדים שונים כמו שיפור יחסים חברתיים, שיפור היכולת ליצירת קשר ולשיתוף פעולה וכו'. תחומים נוספים בהם טיפול בבעלי חיים משיג הצלחות הינם בעיות התנהגותיות, מוטוריות וגם קוגניטיביות.

מה היתרונות של שיטת הטיפול באמצעות בעלי חיים?

כיוון שתהליך הטיפול באמצעות בעלי חיים אינו מתבצע בצורה ישירה מול מטפל, המטופל מרגיש בנוח יותר בתהליך הטיפולי ובכך שיתוף הפעולה מצידו מתנהל בצורה טובה לכל אורך הדרך. ניתן לראות מטופלים רבים המבצעים האנשה ומשליכים את בעיותיהם שלהם כלפי בעל החיים שמלווה אותם, כך שבמהלך הטיפול המטפל מנחה את המטופל בכלים שיסייעו ל"חיה" שסובלת מחרדה, דיכאון, פוסט טראומה או כל בעיה נפשית אחרת – ובכך למעשה המטופל מיישם את דרכי הטיפול והתמודדות הנכונים כלפי עצמו.

בנוסף לתהליך הטיפול החיובי היוצר חוויה אחרת ושונה עבור המטופל, מדובר על שיטת טיפול טבעית שאיננה נתמכת לרוב על טיפול תרופתי. בדרך הזו המטופלים לומדים בצורה הדרגתית וטבעית כיצד להתמודד עם בעיות שונות, כיצד להתנהג בסיטואציות המקשות עליהם בחיי היומיום וכן יעדים ומטרות נוספות שעשויים להשפיע בצורה חיובית על חייהם לטווח הרחוק.

המאמר נכתב באדיבות טופדוג
https://www.topdog.co.il/

דוקטור אחד

דוקטור אחד

יש הרבה מאוד דברים מעניינים קורים בעולם הבריאות אבל לא כולם מוכנים לגלות, ולכן אני כאן, סתם דוקטור אחד שרוצה לעזור לכם להבין טוב יותר על עולם הבריאות והסביבה, תגלו כמה דברים חדשים.

דוקטור1

יש הרבה מאוד דברים מעניינים קורים בעולם הבריאות אבל לא כולם מוכנים לגלות, ולכן אני כאן, סתם דוקטור אחד שרוצה לעזור לכם להבין טוב יותר על עולם הבריאות והסביבה, תגלו כמה דברים חדשים.

כתבות אחרונות