התמכרויות – ממה הן נובעות ואיך מטפלים בהן?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

התמכרויות הן במידה רבה חלק טבעי מחיינו. כולנו מכורים לדבר מה ברמה כזאת או אחרת, אלא שברובם המכריע של המקרים, מדובר בהתמכרויות חיוביות או ניטרליות, שאינן גורמות נזק ואולי להיפך. יחד עם זאת, כאשר התמכרות הופכת לאובססיה, כאשר ההתמכרות פוגעות באיכות החיים שלנו ושל הסובבים אותנו, כאשר ההתמכרות פוגעת בתפקוד היומיומי שלנו ובבריאותנו וכאשר אנחנו לא מצליחים להיפטר ממנה, או אז עוברת ההתמכרות למישור הקליני, שמחייב טיפול ואפילו השתלבות לתקופה מסוימת במסגרת של מרכז גמילה.

מתי ההתמכרות דורשת טיפול?

ככלל, התמכרות היא התנהגות שאנו מבצעים מתוך דחף בלתי נשלט וזה לכשעצמו הופך אותה לשלילית בכל מקרה. יחד עם זאת, ישנן התמכרויות שרמת הפגיעה שלהן בחיינו היא מינורית ואולי כמעט ובלתי מורגשת. כך למשל, כולנו מכורים לטלפון החכם שלנו, רבים מאיתנו מכורים למחשב ולטלוויזיה ועוד יותר רבים מכורים לסוגים שונים של מאכלים. התמכרויות אלה הן אינן נטולות נזק, אך בשורה התחתונה הן מוסיפות לנו תועלת רבה יותר מנזק והן משתלבות היטב בשגרת החיים שלנו מבלי לפגוע בה. לעניין זה, אפילו התמכרות לסיגריות או לסוכר היא התמכרות שהנזק שלה רב, אך היא אינה פוגעת בנו במידה כזאת שמחייבת טיפול. הנזקים אמנם צפים אל פני השטח בטווח הארוך ואז זה יכול להיות כבר מאוחר, אבל עדיין מדובר בהתמכרות שאפשר לחיות איתה טוב מאוד.

לצד התמכרויות אלה, ישנן התמכרויות שהפגיעה שלהן בחיינו היא משמעותית. התמכרות לאלכוהול, התמכרות לסמים, התמכרות להימורים, התמכרות למין, התמכרות למשחקי מחשב (גיימינג) – כל אלה הן התמכרויות שיכולות לגרום לנו נזק גדול מאוד. הכלל הוא כזה: התמכרות שפוגעת בתפקוד היומיומי שלנו, במרקם המשפחתי או החברתי שלנו או במצבנו הבריאותי המיידי היא התמכרות שמחייבת טיפול במסגרת מרכז גמילה.

עזרו למכור להיגמל

אחת הבעיות המרכזיות עם התמכרויות היא, שהאדם המכור מלכתחילה אינו שולט בדחף שיצר את ההתמכרות ולכן לא באמת ניתן לצפות ממנו שיוביל את תהליך הגמילה שלו. כך למשל, אלכוהוליסט שכל היום חושב על הלגימה הבאה, הוא לא בדיוק הגורם עליו אנחנו יכולים לבנות לצורך פתיחה בתהליך של גמילה מאלכוהול. ההתמכרות מתחילה אצל המכור עצמו אבל תהליך הגמילה חייב להתחיל במידה רבה אצל הסובבים אותו. מכורים רבים רוצים מאוד בסתר ליבם להיפטר מההתמכרות שלהם, אבל הם פשוט לא יכולים לעשות זאת בעצמם. זה המקום בו אנחנו, הסובבים אותם, צריכים לקחת את המושכות לידינו ולדחוף לכיוון הנדרש. ישנם כיום טיפולים מקצועיים ואפקטיביים מאוד לגמילה מסמים, גמילה מאלכוהול, גמילה מהימורים ואפילו גמילה ממין ומהתמכרויות רבות נוספות. אנחנו רק צריכים להניע את המהלך שיאפשר לנו להשיג את ההסכמה הנדרשת של האדם המכור להיכנס לטיפול במסגרת מרכז גמילה מתאים.

לפני שמערבים את האדם המכור

עוד לפני שאתם מערבים את האדם המכור, שואלים אותו לדעתו או מנסים לשכנע אותו לעבור תהליך גמילה, אתם רוצים ללמוד את הנושא, להכיר מרכזים רלוונטיים לגמילה הנדרשת, להתייעץ עם אנשי מקצוע ולמעשה לסגור את כל הקצוות כך שהסכמת האדם המכור היא כל מה שיישאר. בשלב הזה, אתם אמורים להיות מצוידים גם בידע מקצועי לגבי אופן הפנייה וההתנהלות מול האדם המכור ובכל המקרים תוכלו גם לקבל סיוע של אנשי מקצוע בתהליך זה. כניסתו של האדם היקר לכם לתהליך של גמילה מאלכוהול למשל, תלויה בעיקר בכם ולכן חשוב שתהיו נחושים בתהליך ושתעברו אותו בליווי אנשי מקצוע, מטפלים ורופאים שיתמכו, ידריכו ויסייעו לכם לכל אורכו.

דוקטור אחד

דוקטור אחד

יש הרבה מאוד דברים מעניינים קורים בעולם הבריאות אבל לא כולם מוכנים לגלות, ולכן אני כאן, סתם דוקטור אחד שרוצה לעזור לכם להבין טוב יותר על עולם הבריאות והסביבה, תגלו כמה דברים חדשים.

דוקטור1

יש הרבה מאוד דברים מעניינים קורים בעולם הבריאות אבל לא כולם מוכנים לגלות, ולכן אני כאן, סתם דוקטור אחד שרוצה לעזור לכם להבין טוב יותר על עולם הבריאות והסביבה, תגלו כמה דברים חדשים.

כתבות אחרונות